Wees een held op sokken!

“Mijn hulpverlener is mijn held op sokken!”

Eigenlijk staat hier: Jouw menselijke kwetsbaarheid maakt jou tot held. Spannend en tegenstrijdig en oh zo belangrijk (en moeilijk!) als we met elkaar een positieve beweging in gang willen zetten.

Vandaag gaf Adéle Grosse een masterclass aan managers en professionals in de week van de transformatie in Haaglanden. Yvonne van Westering heeft Adéle gevraagd omdat juist zij in staat is om managers en professionals te inspireren met haar boodschap:

Verandering, Het Begint Bij Mij – Change, It Starts With Me.

Het webinar vloog voorbij en in de chat werden goede ideeën gedeeld. Je voelde dat er echt energie losgemaakt werd om aan de slag te gaan. Toch was het gevoel waarmee ik achterbleef, alleen, thuis, achter mijn scherm:

“Pffff…. wat waren er veel goede ideeën en wat is het jammer dat we geen tijd hadden om met elkaar de diepte in gaan. Net alsof je een sneltrein ingestapt bent en voorbij allerlei mooie plekken bent gereden en op het eindstation aangekomen denkt: Waar ben ik, en waar ga ik nu heen?”

Tussenstations waar ik bijvoorbeeld best had willen uitstappen om antwoorden te vinden zijn:

  • Hoe ga ik de verandering voorleven die ik van anderen vraag?
  • Hoe gaan we van onze rol als manager of professional terug naar wie we zijn als mens?
  • Hoe ga IK (als mens) het verschil maken?
  • Hoe ga IK aan de start staan van een verandering, van een positieve beweging?
  • Hoe kom ik los van de negatieve ruis om me heen en tune ik in op waar het om gaat?

 

Wij gaan onderzoeken hoe we deze masterclass met Adéle in een reis met tussenstations kunnen aanbieden, waarin er ruimte is om antwoorden te vinden op vragen.

Wij geloven dat we samen helden op sokken kunnen worden!

 

Dat het belangrijk is om hier meer tijd voor te maken bleek toen ik een uurtje later de podcast beluisterde van een ervaringsdeskundige in gesprek met een door haar zeer gewaardeerde hulpverlener. In het gesprek gaan zij op zoek naar de kenmerken van goede hulpverleners. Dit zijn de belangrijkste punten die zij noemen:

  • Kennis heeft geen waarde als je geen verbinding maakt.
  • Ik ben …. (noem gewoon je naam) en ik wil je helpen. Wees jezelf als hulpverlener.
  • Als je de oprechtheid voelt, dan werkt het en stel je jezelf open.
  • Het is fijn om te merken dat mensen die je helpen ook buiten werktijd aan je denken.
  • Durf jezelf te zijn. Hoe kun je van de ander verwachten om alles op tafel te leggen, als je zelf niks van jezelf laat zien?!
  • Natuurlijk overwicht en vertrouwen
  • Wees bereikbaar als mens, ook buiten werktijd
  • Humor

In het bovenstaande zit de sleutel voor iedereen die wil intunen op de essentie van goede hulpverlening,  positieve dingen die leiden tot verandering. En deze punten zijn natuurlijk niet alleen op hulpverleners van toepassing 😉

De podcast sloot af met de opmerking: “Mijn hulpverlener is mijn held op sokken!” Dit vind ik zo’n pakkende uitspraak dat ik hem heb gebruikt in de titel. Kwetsbaarheid maakte de hulpverlener tot held…. mooi!

Beluister ook de podcast … het is je tijd waard!

Terug naar overzicht