In gesprek met leerkracht Bas over Het Begint Bij Mij

Het Begint Bij Mij heeft mij richting gegeven

“Het is alweer 6 jaar geleden dat jij de training Het Begint Bij Mij hebt gedaan. Ik ben benieuwd welke invloed de training op jou als persoon en als leerkracht heeft gehad.”

Bas: “De training heeft mij richting gegeven, het was een begin van een zoektocht. Een zoektocht naar balans. Toen ik de training volgde waren mijn kinderen nog jong. Als je kinderen krijgt verandert de dynamiek, er zijn meer factoren waar je rekening mee moet houden. Je gaat andere keuzes maken, je eigen belang weeg je af tegen wat belangrijk is voor je kinderen. De training geeft je handvatten om de balans te zoeken die bij jou zelf, jouw kinderen en je werk past.

Ik ben meer bewust geworden van mijn eigen invloed op mijn kinderen en op de kinderen aan wie ik lesgeef. Je hebt als ouder en als leerkracht zo’n enorme impact op het leven van kinderen.

In de training wordt het beeld gebruikt dat jij als een vallende waterdruppel bent, die een rimpeling veroorzaakt in het water (jouw omgeving). Ik weet dat dit echt zo is. Dit briefje dat ik pas kreeg is daar een duidelijk voorbeeld van.”

“Is er nog een specifiek onderwerp of thema dat jou is bijgebleven?”

Bas: “hmmm, er is niet echt 1 ding… of eigenlijk toch wel nu ik erover nadenk. Tijdens de training hebben we een voornaamwoord voor onze naam moeten zetten dat kenmerkend was voor jou. Ik had ‘Verbindende Bas’, dit zit vandaag de dag nog steeds in mijn hoofd. Verbinding is echt leidend in mijn leven, de verbinding met mensen vind ik erg belangrijk. Soms moet je ook iets of iemand loslaten om verder te komen en te vinden wat bij jou past.

Het toeval wil dat ik na de zomer, na 25 jaar, het voortgezet onderwijs ga verlaten om te starten bij de lerarenopleiding van de Fontys. Ik ga toekomstige leraren opleiden, in mijn eigen vak Aardrijkskunde en hen begeleiden bij hun stage. Daarnaast mag ik de weerbaarheid van studenten gaan vergroten. Ik sta weliswaar niet meer zelf voor de klas, maar ga met al mijn kennis en ervaring bijdragen aan de kern van het onderwijs, namelijk de leerkracht. Ik vind het belangrijk om toekomstige leerkrachten bewust te maken van de positieve impact die zij kunnen hebben op kinderen. Als leerkracht breng je niet alleen kennis over, je kunt echt een verschil maken voor kind. Al is het er maar 1 per jaar, dat geeft echt zoveel voldoening! Die passie wil ik overbrengen op de toekomstige generatie leraren.”

“Kun jij iets meer vertellen over je ervaringen in het onderwijs de afgelopen 25 jaar?”

 Bas: “Ik heb afgelopen tijd gemerkt dat het onderwijs ‘verzakelijkt’. Door de grote besturen zie je dat er bijvoorbeeld strikter wordt gecontroleerd en geregistreerd of je je uren wel goed invult. Als tegenreactie zie je dat leerkrachten veel minder genegen zijn om extra dingen te doen, er is een gevoel ontstaan van: ‘ik doe niet alles voor liefdadigheid!’. Kinderen worden hier de dupe van.

Persoonlijk houd ik niet van dat zakelijke, de impact die je wilt maken is voor mij het belangrijkst. En als je in verbinding bent met elkaar, hoef je niet zo zakelijk te zijn. Wanneer leerkrachten bewuster zijn van wat zij belangrijk vinden en van hun eigen invloed, zullen zij een grotere invloed kunnen hebben op de invulling van hun eigen werk. Dit heb ik zelf ervaren en wil ik overdragen aan andere (toekomstige) leerkrachten.

Wat mij de afgelopen 25 jaar ook is opgevallen is dat de maatschappij sneller en opener is geworden. Alles ligt op straat, je moet en wil van alles. Ouders willen gelukkig zijn, gezond zijn, een marathon rennen, goed voor zichzelf zorgen, carrière maken etc. Ouders verliezen soms de verbinding met hun kinderen.

Vooral de tweeverdienende ouders zijn de afgelopen jaren steeds meer aandacht gaan vragen van leerkrachten. Zij leggen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun kind vaker bij school. Dit gaat ten koste van de kinderen uit gezinnen waar minder mogelijkheden zijn, kinderen die je als leerkracht extra aandacht zou willen geven. Daarom denk ik dat het onderwijs er baat bij kan hebben als ouders de training Het Begint Bij Mij volgen.”

“Wat mooi gezegd Bas! Wat mij ook opvalt is de overeenkomst in onze ambities. Het Begint Bij Mij en het onderwijs kunnen en willen allebei bijdragen aan het verkleinen van de kansenongelijkheid van kinderen. Ik hoop dan ook dat we in toekomst misschien weer eens samen mogen werken aan deze ambitie!”



Onze conclusie na dit gesprek

Het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen invloed, van de rimpeling die jij veroorzaakt. Je kunt jouw rimpeling zelf beïnvloeden. Door te kiezen voor een goede balans zal jouw rimpeling samenvloeien met de rimpeling van anderen. Zo staan we in verbinding met elkaar en krijgt iedereen voldoende aandacht en kansen om zich te ontwikkelen.

 

Terug naar overzicht