Farida: De training blijft niet oppervlakkig, maar raakt je vanbinnen

Farida heeft een passie voor de wereld van kinderen en bewust ouderschap. Ze had al allerlei boeken gelezen en trainingen gehad voordat ze meedeed aan de groepstraining voor ouders van Het Begint Bij Mij. Ze vertelt over haar ervaring met Het Begint Bij Mij:

“Inhoudelijk herkende ik veel van wat ik al wist, maar wat de grote meerwaarde van HBBM is, dat je het met elkaar SAMEN DOET. Iedere ouder is met dezelfde zoektocht bezig, ervaart vergelijkbare struggles. De trainers, de oefeningen en de bouwstenen helpen om met elkaar in gesprek te gaan. Er ontstaat al snel een gevoel van verbinding, je komt dichterbij elkaar en dichterbij jezelf. De training blijft niet oppervlakkig, maar raakt je van binnen. Je gaat nadenken over wat je doet en keuzes maken waar je achter staat.

HBBM maakt gebruik van de kracht van mensen. Het gaat echt om jou, om wat jij wilt en wie jij bent. Er wordt niks opgelegd, de veranderingen komen vanuit jezelf.

Vooral bouwsteen 4 over waarden, normen en discipline heeft een positieve impact op mij gehad. In de huidige tijd is het erg moeilijk om bij jezelf te blijven. We hebben het gevoel dat we heel veel moeten en er veel van ons wordt verwacht. We staan constant aan. Hierdoor raak je steeds meer van jezelf verwijderd, met als gevolg dat je niet meer weet waar je voor staat en welke waarden je belangrijk vindt.

HBBM heeft mij geholpen om hiervan weer bewust te worden, doordat ik ‘gedwongen’ werd om diep naar binnen te gaan. Van binnenuit bewuste keuzes maken om veranderingen in gang te zetten. Dat voelt enorm waardevol!

In mijn werk in de kinderopvang komt wat ik heb geleerd bij HBBM goed van pas. Het is belangrijk om als pedagogisch medewerker stil te staan bij de vraag: ‘Wat betekent kinderopvang eigenlijk voor mij?’. Ik denk daar bewust over na en wil begrijpen wat de reden is achter beleid en regels.

Ik benader kinderen tegenwoordig met meer nieuwsgierigheid. Luister naar wat zij willen en naar de oplossingen die zij zien. Als ik iets niet prettig vind ga ik in gesprek, in plaats van iets te verbieden. Ik vertel waarom ik liever niet wil dat ze iets doen, bijvoorbeeld omdat er dan veel chaos ontstaat. En ik houd niet van chaos, dus daarom is dat voor mij niet fijn. Dan vraag ik hen of zij mee kunnen denken over hoe we het dan op kunnen lossen. Ik heb gemerkt dat kinderen dan zelf met hele mooie oplossingen komen. De ruimte is van ons allemaal, we komen er samen altijd wel uit. Ik denk dat dit voor veel pedagogisch medewerkers goed zou zijn.

Ook thuis zijn er dingen veranderd. Vooral in de communicatie. Ik gebruik meer plaatjes en beeldspraak om iets uit te leggen. Voor mijn zoontje was het plaatje van de leerkuil echt een AHA momentje. Als hij iets spannend vindt begint hij er liever niet aan, door het plaatje begreep hij waarom. Ik luister ook meer naar mijn kinderen in plaats van mijn mening en informatie te geven. Ik laat mijn kinderen zelf praten en oplossingen bedenken. Het is heel mooi om te horen hoe zij dingen ontdekken en vertellen over wat ze voelen en wat ze willen.

Ik wil graag starten met het geven van HBBM trainingen aan ouders. Als het zou kunnen zou ik dat het liefste fulltime willen doen, ik krijg zoveel energie van Het Begint Bij Mij!”

Terug naar overzicht